夢枯記020 Simon H. Fell | Max

contrabass solocassettebruce`s fingers1991

020simonHfell
Yumegareki 020Exploding and drawing spirals, the sounds moved up and down toward the final beautiful ballade.  After listening to the music, I was on a quiet shore lit by the soft evening light.  The opposite shore was covered with a tacit but dynamic verdant green, the beautiful mangrove of the Iriomote island. Music invokes a long forgotten youthful sensation conjured up from the memory. It can even be said that music is something illuminated by the wonder of time, indirectly looming out things that can never exist in the past, present, or future. It moves as if it were a mirror of time.  By throwing the music up into the vast space-time, music gets the focus inside the body paradoxically.  This seems to deepen the meaning of existence.

時にうなり声を上げながらピッチカートで進行するフリー・ジャズ・インプロヴィゼーション・ベースソロといってもよいだろう。チャーリー・パーカーやチャーリー・ミンガスの曲を前半と後半に1曲ずつ含み、オリジナルの選曲。指先で強く指板を押さえつけるというよりも、弦高を低めにして指先をはねやすく動きやすくして、弦と指板とのアタックの振動を強調し、指先に力がたまり蓄えられていくその力の方向と、演奏者の音運動への意識の力の方向が螺旋をなしていくようにからまっていくと、指先にその意識が絡みとられて音の線の太さを増しながら音楽が未来へ押し出されるように連続していく。そうすると,一見呼吸に余裕がない感じもあるが、激しく苛烈なスピ…
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夢枯記019 Wojtek Traczyk | Free Solo

contrabass solocdmultikulti2012


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Yumegareki 019One of the key elements that the bassists expect from contrabass is a low tone and noise created by its resonant overtone. In our daily lives, it is quite difficult to perceive physical noise.  However, contrabass brings about big fluctuation through the complex vibration of a string, which detaches us from the conventional ways of listening to the music: that is to distinguish the complex variation of the sound with our ears.  Then, something extraordinary emerges within the sound fluctuation, unfolding the music as noise itself in our body.  At that moment, noise becomes the body itself.  We also realize that all the living things are supported by the fluctuation and noise of the nature.  The abrupt ending of the music sounded like the embodiment of a sudden transition from noise to soundless chaos. 

安定したフォームもなければ、きれいな音でもないフリーベースインプロヴィゼーションソロをいくつも聴いていると、ベーシストたちはいったい何を音楽に求めているのだろうということがいつも気にかかる。ベーシストとはいったい何者か。はたしてそれは突きつめることが難しい謎かもしれないが、「ベーシスト」とひとくくりにはできないのは当然にしても、世界の中でのなにかの領域をなしている、そういう感触だけはなぜか逃げない。その領域の一つは低音のもたらすノイズにあるように感じる。このアルバムも、のっけから音域の非常に広いコントラバスのなかの低音にしぼってソロが展開されていく。ノイズを象徴するように弦がはじかれる度に、弦とフレットに挟…もっと読む... Read more...