August 2013
夢枯記024 Frank Reinecke | Music for Double Bass
28 08. 13 12:22 夢枯記 Yumegareki | Frank Reinecke
contrabass /cd/neos music/2010
【Yumegareki 024】This album starts with the work of Giacinto Scelsi and ends quietly with Bent Lorentzen’s for Frank Reinecke in 1993. When I look back on the reverberation, I realize the third difficult piece, “Theraps” by Xenakis, forces me to stare at a certain white space. The sound is like being sprayed to the white background. Its color is nearly transparent with a delicate hue, but the sound comes from afar, from another dimension, and it falls violently nearby. The velocity of this fall tears all the images and imagination from my eyelids. While standing in the white space, I hear the vibration of contrabass, through which I feel my heart stubbed with a sword, but strangely enough I also feel the salvation of my body. The delicate color of the sound has a trait of excessiveness that is represented by the overglaze painting in white repeated since the early age. This music slightly adds colors to the white space, but it eventually disappears in vain. Still the music is strong enough to blur the changes in color over time. It sounds like there is no concept of time and that it is also like creating a strong connection between the past and the future anachronically.
この一ヶ月というもの、身の回りで普段は起こりえないであろうことが次々と続いて、やっと日常を取り戻しつつある。聴くのに体力が要るような音楽はなかなか聴く気分になれなかったのだが、そうなってくると逆に日常を連れ去るような音楽を聴きたくなってくる。早朝にうまく起きることができたので、家族の留守なことをいいことにまだ空が薄明かりである時間帯にもかかわらず、大きな音量で聴く。Giacinto Scelsiからはじまり、Isang Yun、Iannis Xenakis、Manfred Stahnke、Hans Werner Henze、と続いてBent LorentzenのFrankさんのために書かれた「Tiefe」(Depth)という作品で終わる。このなかではScelsiの作品、異なる意味でIsang Yunが僕の好みであったが、それぞれにしっかりとした艶やかな演奏である。「Tiefe」も聴きごたえ十分だった。なかでもXenakisの「Theraps」はいくつかの演奏者のものを聴いたことがあって、以前から気になっていたため、聴く前からどんなふうなのだろうと思っていた。ライナーノーツからかりれば演奏するのはこれまで不可能なほど困難で(traditionally regarded as unplayable)、聴くだけでもハードなこの曲なのだが、今日はなぜか聴くための体力をそれほど奪わ…
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【Yumegareki 024】This album starts with the work of Giacinto Scelsi and ends quietly with Bent Lorentzen’s for Frank Reinecke in 1993. When I look back on the reverberation, I realize the third difficult piece, “Theraps” by Xenakis, forces me to stare at a certain white space. The sound is like being sprayed to the white background. Its color is nearly transparent with a delicate hue, but the sound comes from afar, from another dimension, and it falls violently nearby. The velocity of this fall tears all the images and imagination from my eyelids. While standing in the white space, I hear the vibration of contrabass, through which I feel my heart stubbed with a sword, but strangely enough I also feel the salvation of my body. The delicate color of the sound has a trait of excessiveness that is represented by the overglaze painting in white repeated since the early age. This music slightly adds colors to the white space, but it eventually disappears in vain. Still the music is strong enough to blur the changes in color over time. It sounds like there is no concept of time and that it is also like creating a strong connection between the past and the future anachronically.
この一ヶ月というもの、身の回りで普段は起こりえないであろうことが次々と続いて、やっと日常を取り戻しつつある。聴くのに体力が要るような音楽はなかなか聴く気分になれなかったのだが、そうなってくると逆に日常を連れ去るような音楽を聴きたくなってくる。早朝にうまく起きることができたので、家族の留守なことをいいことにまだ空が薄明かりである時間帯にもかかわらず、大きな音量で聴く。Giacinto Scelsiからはじまり、Isang Yun、Iannis Xenakis、Manfred Stahnke、Hans Werner Henze、と続いてBent LorentzenのFrankさんのために書かれた「Tiefe」(Depth)という作品で終わる。このなかではScelsiの作品、異なる意味でIsang Yunが僕の好みであったが、それぞれにしっかりとした艶やかな演奏である。「Tiefe」も聴きごたえ十分だった。なかでもXenakisの「Theraps」はいくつかの演奏者のものを聴いたことがあって、以前から気になっていたため、聴く前からどんなふうなのだろうと思っていた。ライナーノーツからかりれば演奏するのはこれまで不可能なほど困難で(traditionally regarded as unplayable)、聴くだけでもハードなこの曲なのだが、今日はなぜか聴くための体力をそれほど奪わ…
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