Wojtek Traczyk
夢枯記019 Wojtek Traczyk | Free Solo
08 06. 13 23:26
contrabass solo/cd/multikulti/2012
【Yumegareki 019】One of the key elements that the bassists expect from contrabass is a low tone and noise created by its resonant overtone. In our daily lives, it is quite difficult to perceive physical noise. However, contrabass brings about big fluctuation through the complex vibration of a string, which detaches us from the conventional ways of listening to the music: that is to distinguish the complex variation of the sound with our ears. Then, something extraordinary emerges within the sound fluctuation, unfolding the music as noise itself in our body. At that moment, noise becomes the body itself. We also realize that all the living things are supported by the fluctuation and noise of the nature. The abrupt ending of the music sounded like the embodiment of a sudden transition from noise to soundless chaos.
安定したフォームもなければ、きれいな音でもないフリーベースインプロヴィゼーションソロをいくつも聴いていると、ベーシストたちはいったい何を音楽に求めているのだろうということがいつも気にかかる。ベーシストとはいったい何者か。はたしてそれは突きつめることが難しい謎かもしれないが、「ベーシスト」とひとくくりにはできないのは当然にしても、世界の中でのなにかの領域をなしている、そういう感触だけはなぜか逃げない。その領域の一つは低音のもたらすノイズにあるように感じる。このアルバムも、のっけから音域の非常に広いコントラバスのなかの低音にしぼってソロが展開されていく。ノイズを象徴するように弦がはじかれる度に、弦とフレットに挟…もっと読む... Read more...
【Yumegareki 019】One of the key elements that the bassists expect from contrabass is a low tone and noise created by its resonant overtone. In our daily lives, it is quite difficult to perceive physical noise. However, contrabass brings about big fluctuation through the complex vibration of a string, which detaches us from the conventional ways of listening to the music: that is to distinguish the complex variation of the sound with our ears. Then, something extraordinary emerges within the sound fluctuation, unfolding the music as noise itself in our body. At that moment, noise becomes the body itself. We also realize that all the living things are supported by the fluctuation and noise of the nature. The abrupt ending of the music sounded like the embodiment of a sudden transition from noise to soundless chaos.
安定したフォームもなければ、きれいな音でもないフリーベースインプロヴィゼーションソロをいくつも聴いていると、ベーシストたちはいったい何を音楽に求めているのだろうということがいつも気にかかる。ベーシストとはいったい何者か。はたしてそれは突きつめることが難しい謎かもしれないが、「ベーシスト」とひとくくりにはできないのは当然にしても、世界の中でのなにかの領域をなしている、そういう感触だけはなぜか逃げない。その領域の一つは低音のもたらすノイズにあるように感じる。このアルバムも、のっけから音域の非常に広いコントラバスのなかの低音にしぼってソロが展開されていく。ノイズを象徴するように弦がはじかれる度に、弦とフレットに挟…もっと読む... Read more...