夢枯記018 Thomas Helton | Doublebass

contrabass solocdspin digital media2003
http://www.thomashelton.org/


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Yumegareki 018It was quite interesting to feel that the music sounded different from the one I played before in terms of sound quality, concept, and motivation, although Track 3 seemingly resembled mine. The fact that music gives a different image even when it sounds alike seems to imply that each piece of music is coming from infinite memories. Listening to the music played by others is one of the great catalysts for me to evoke memories of precious sounds from the memories stored deep inside me. The reason why we play music is very important for every musician. But at the same time, improvisation appears to hold a promise of creating wonderful moments that go beyond the concept. And now, I feel the need for musicians to commit to infinite memories that have been untapped inside them and live to connect the sounds.

数日前に聴いたものの、仕事の日常的疲労が濃すぎて全く言葉にできない感じで、書けなかった。この数日は何かをひきずっているようで異様に長かった。動きの少ないミニマルな繰り返しを基調としたソロベースのライヴレコーディングで、臨場感が漂っていた。数日たつとそのときあったはずの言葉から離れて、今度はぼんやりとした音の印象が空間のなかに浮かびだしてくる。こういう時間の開きは映像的なスペースを生じさせる。思えばあまり音を動かさないで、沈黙や静寂の脇に音を紡いでいくと、音の闇のなかにどこかぼんやりとした光が差し込んで、何かが空間に想像されてくることがあるが、それは少ない音がもたらしているのか、それとも音の隙間に聴く側の…もっと読む... Read more...

夢枯記017 Peter Kowald | Silence and Flies

contrabass solocdfree elephant2001 
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Kowald(wikipedia)


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Yumegareki 017Peter Kowald is sincere about being a human himself.  His music seems to be an expression of solitude as human being.  But deep down, I feel awesome flexibility of his body, adapting to his surroundings by perceiving the future.  His body is just like a sublime and luminous earthworm, which cultivates the land without being witnessed by people.  Through his own internal performance, he materializes the saturated silence and the flight from time in the margin of music.  His music is a desperate act to live a new future, concurrently expressing the movement of his mind and presenting the disappeared lives with his body.  The music resonates vividly in my mind.

Peter Kowaldさんのソロベースを聴くのは初めてだ。妙な印象から入るが、いま僕のなかにいるのは一匹の崇高なるミミズ、Kowaldさんはミミズのなかでも発光するホタルミミズ Microscolex phosphoreus かもしれない。ミミズが地底のその孤独から立ち上がり、地上すれすれに輝いて一瞬姿をあらわした。こうした演奏家の一瞬の輝きこそがまさにライブという活動形式であるのではないか、ということをはじめは思っていた。音の高低と強弱は土なかの深度と発光体の強弱をあらわしていて、内的に発光した光の痕跡としての純度の高い音を、人間の現実という土壌のなかで追いかけてきた時間の運動がこのライブなのではないか。昨晩、こうして聴き終わってから、ダーウィ…もっと読む... Read more...

夢枯記016 Branden Abushanab | The Dust Improvisations

contrabass solocd2010
http://www.babushanab.com/   
                               

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Yumegareki 016It’s a record of improvisation that is similar to the trail of a mouse crawling the ground.  The sound of contrabass is heard from a place where no aesthetic or linguistic value can adorn.  Rather than the music created through breathing, it is the sound of inorganic dusts emitted with each breath, which seems to have a potential of creating an organic web in modern days. This music must be an essential piece of the current inorganic life.   

音楽の旋律のないとても地味で淡白に聞こえもするインプロヴィゼーションだけれど、どこかからうめき声のようなものがきこえてきて、こすり、たたき、コントラバスの胴体を打撃する音の瞬発力によって、何かが身体にひっかかってくるように伝わる。Dustという言葉から連想するにしても、これは崩れやすい砂上の楼閣のような演奏でもないし、言葉による詩のイメージで固められているわけでもない。世界の塵としての質的な美を追求する意識はないように感じるし、路上の音楽といったふうな生活目線の強調され上部にあるものへの抵抗の視線も見いだすことができなければ、新しい芸術の方法やその呈示といった大それた思想もたぶんないだろう。あるいは、ある意…もっと読む... Read more...